Du har ingen produkter i handlekurven.
Kubbspill, noen ganger kalt «Viking sjakk», er et utendørsspill som kombinerer elementer fra bowling, hestesko og sjakk på en unik måte. Med røtter innhyllet i den mystiske tåken av vikingfolklore, antas det at spillet opprinnelig ble spilt med bein fra beseirede fiender i gamle dager. I dagens mer siviliserte tid har det utviklet seg til en populær fritidsaktivitet elsket av mange over hele verden, og dens blanding av strategi og fingerferdighet har til og med ført til konkurranser, med verdensmesterskap som høydepunkt.
Historiske bevis viser at et ubeskrevet spill med likheter til Kubb fant sted i Polen så tidlig som på 1500-tallet. Et annet spill, «kaisers», som oppstod i 1800-tallets Leipzig, viser også grunnleggende trekk som ligner på Kubb, inkludert lag og gjenbrukte kjegler. Andre spill som det karelske spillet «kyykkä» og det muligens sibirske spillet «bunnock» virker typologisk like Kubb, til tross for at det ikke finnes etablert historisk forbindelse.
I Sverige finnes et annet kjegleveltespill kalt «kägelkrig» som har bemerkelsesverdige likheter med dagens Kubb. Dette spillet var utbredt på fastlandet i Sverige allerede i 1878 – en fakta som er dokumentert i Boys’ Own Book, «Ungdomens Bok».
Interessant nok kjente ikke øya Gotland til Kubb i 1912, men innen 1931 hadde spillet gjort sitt inntog, og det oppnådde enorm lokal popularitet på 1980-tallet. Dette førte til offisiell kommersiell produksjon av Kubb-sett og starten på Kubb-verdensmesterskapet i 1995. Selv om det startet som et lokalt arrangement i Rone, Gotland, fikk turneringen gradvis internasjonal oppslutning. Lag over hele Europa, USA og Canada begynte å delta etter hvert som Kubb ble svært populært. Nå vitner store turneringer over hele verden, inkludert over 50 i Belgia alene i 2012, om Kubb sin globale appell.
Spillet starter med oppsettet. Det rektangulære spilleområdet, ofte kalt «banen», inneholder fem kubber plassert med jevne mellomrom på hver lags «baklinje», med «Kongen» plassert midt på banen. Hvert lag, bestående av én til seks spillere, står bak sin respektive linje med kubber.
Kastet av en pinne, eller «Kastpinnar», starter spillet, og det laget som velter Kongen først, bestemmer hvem som spiller først. Denne prosessen kalles å «åpne banen». Det første laget kaster deretter sine seks Kastpinnar fra sin baklinje, med mål om å velte kubber på motstanderens side. En viktig regel å huske: spillerne må kaste pinnene underhånd og i vertikal stilling. Enhver pinne kastet på annen måte er ugyldig, og kastets konsekvenser annulleres.
Når alle pinnene er kastet, samler motstanderen opp alle veltede kubber, kaster dem inn på det første lagets halvdel av banen og setter dem oppreist. Disse kalles «feltkubber». Det første laget må deretter velte disse feltkubbene før de kan sikte på kubbene på baklinjen.
Målet med spillet er å eliminere alle motstanderens kubber, både på feltet og baklinjen, før man til slutt velter Kongen. En regel kalt «Kongens Ære» sier at Kongen må være den siste som faller. Å velte Kongen for tidlig fører til umiddelbart tap, noe som gjør det til et risikabelt og potensielt avgjørende trekk.
Det er et taktisk spill som ikke bruker et tradisjonelt poengsystem. Resultatet er binært: et lag vinner eller taper. Seieren kommer når et lag har eliminert alle motstanderens kubber, både felt- og baklinjekubber, og deretter velter Kongen. Feltkubber må veltes før man kan angripe baklinjekubbene.
Feltkubb-regelen tilfører også en spennende vri til spillet. Når et lag kaster en kubb inn på motstanderens halvdel og setter den opp, blir den en feltkubb. Lagene må prioritere disse fremfor baklinjekubbene. Hvis et lag ikke klarer å velte feltkubbene i sin tur, får motstanderen kaste fra den nærmeste veltede kubben, noe som gir en betydelig fordel.
Noen ganger kan spillet ende uten en klar vinner innen den avtalte tidsrammen eller antall runder. I slike tilfeller vinner laget som har felt flest kubber. Hvis antallet er likt, vinner laget som felte den første kubben.
For et kvalitetsmessig spill er det viktig å sette opp banen riktig. Spillbanen, også kalt «banen», har en rektangulær form med målene 8 meter ganger 5 meter. For mindre formelle spill kan dimensjonene tilpasses tilgjengelig plass.
Fem kubiske trekubber, kalt «kubber», plasseres med jevne mellomrom langs de to kortere sidene av banen. Disse kalles baklinjekubber. Kongen, et større trekubbestykke, plasseres midt på banen og er hovedmålet.
Hvert av de to lagene har seks sylindriske trepinner kalt «kastpinner» som de kaster. Hver runde, også kalt en «end», gir lagene mulighet til å kaste alle sine pinner.
I tillegg til kastpinnene og kubbene, fungerer fire hjørnestaker som markører for banens grenser. Disse plasseres i hvert hjørne av banen for å angi det offisielle spilleområdet. Enhver pinne eller kubb som lander utenfor disse markørene under spillet, regnes som ute av banen.
Å være god i dette spillet handler ikke bare om å forstå reglene og banen, men også om å utvikle effektive strategier og mestre kasteteknikker. En vinnende tilnærming innebærer en blanding av både forsvar og angrep.
Når det gjelder angrep, bør målet være å velte så mange av motstanderens baklinjekubber som mulig i hver tur. Sørg for å bruke alle kastpinnene dine, da effektivitet i kastene er nøkkelen. Et godt tips er å holde balansen under kastet og fokusere på å treffe midten av kubben.
For forsvar krever plasseringen av veltede kubber – som blir feltkubber – nøye vurdering. Målet er å plassere dem strategisk slik at de er vanskelige for motstanderen å velte, og dermed skape en sterk forsvarslinje.
Å bruke en klyngetaktikk kan være fordelaktig. Dette innebærer å kaste kubber i en høy bue slik at feltkubbene lander tett sammen. Det gjør det mulig å velte flere kubber med ett kast, noe som er en stor fordel når det er din tur.
Hvert år arrangeres en rekke turneringer globalt, som tilbyr et bredt spekter av konkurranser for både profesjonelle og mer uformelle spillere. Disse arrangementene styrker sportens økende popularitet, med Kubb-verdensmesterskapet på øya Gotland i Sverige som et spesielt fremtredende. Siden oppstarten i 1995 samler Kubb-verdensmesterskapet lag fra hele verden til et årlig tredagers arrangement, med deltakelse fra lag ikke bare fra Sverige, men også fra land som Storbritannia, Østerrike, Tyskland, Frankrike og Australia. Denne universelle tiltrekningen vitner om turneringens åpne politikk – alle lag er velkomne til å registrere seg, uansett alder.
I europeisk sammenheng feires spillet i mange nasjonale turneringer i land som Belgia, Storbritannia, Tsjekkia, Tyskland, Italia, Sverige, Sveits og Nederland. Blant disse samler det årlige Kubb Europamesterskapet, som holdes i Berlin siden 2011, europeiske lag til dyst hver juli. Videre har foreninger fra Tyskland, Belgia og Sveits startet det europeiske Kubb-mesterskapet under ledelse av European Kubb Association (EKA).
Andre lokale turneringer i Europa inkluderer:
Det har vært en rask økning i antall turneringer i USA siden 2007, hovedsakelig i Midtvesten. I 2016 inkluderte det amerikanske turneringskartet over 40 spennende konkurranser. Minnesota og Wisconsin har hatt flest turneringer.
I 2013 tok USA initiativ til å gjenopplive Midwest Championship, et arrangement som årlig reiser rundt i Midtvesten og besøker ulike byer som Rockford, IL; Decorah, IA; Madison, WI; Shakopee, MN; Canton, OH; med flere.
Noen av disse turneringene i USA inkluderer:
«Kubb forener mennesker og skaper fred på jorden.»
I USA har laget «Kubb Snipers» fra Eau Claire, Wisconsin, fått anerkjennelse for sine bemerkelsesverdige strategiske ferdigheter og presisjon. Dette laget har vunnet U.S. National Kubb Championship flere ganger og lever opp til sitt rykte.
På europeisk side er «Kubb’Ings» fra Belgia verdt å nevne. Meget dyktige i spillet har dette laget oppnådd høye plasseringer i mange europeiske Kubb-turneringer og fått beundring fra konkurrenter i regionen.
Sverige er hjemsted for «Blue/Orange», en gruppe spillere kjent for sin konsistens og eksepsjonelle spillestil. Laget er en favoritt i det svenske mesterskapet.
I de solrike områdene av Australia representerer laget «The Kubbin Hood» spillets ånd med eksepsjonell smidighet og presisjon. Deres imponerende prestasjoner i det australske Kubb-mesterskapet har gjort dem til et kjent navn blant australske Kubb-entusiaster.
Spillet er tett vevd inn i den kulturelle veven i ulike nasjoner og manifesterer seg på forskjellige måter globalt. Denne variasjonen gjelder regler, banestørrelser og kulturelle påvirkninger.
Grunnreglene er konsistente, men variasjoner oppstår ofte, hovedsakelig påvirket av regionale preferanser. For eksempel inkluderer noen land «nabo-regelen», hvor kubber nærmest midtlinjen må veltes først. I motsetning tillater andre land å sikte på hvilken som helst kubb på baklinjen, uavhengig av posisjon.
Standardstørrelsen er vanligvis 8 x 5 meter, men denne justeres ofte for å passe spillerens ferdighetsnivå, tilgjengelig plass og lokal tradisjon. I USA brukes for eksempel mindre baner ofte for juniorspillere, noe som gjør spillet mer tilgjengelig for yngre entusiaster.
Kultur har en ubestridelig innvirkning på tolkningen og gjennomføringen av spillet. I Sverige, spillets fødested, er tradisjonelle festlige anledninger ofte preget av turneringer, noe som forsterker spillets kulturelle betydning. På den andre siden av Atlanteren har Midtvesten i USA omfavnet Kubb i sosiale sammenkomster og familieutflukter. I Australia katalyserer strandlivet disse spillene, og gjør sandstrender om til midlertidige baner.
https://www.ukkubb.org/history